verksamhetsberättelse 2003

Kullen Kampidrottsförening, som bildades 1 oktober 2002, hade sin första nybörjarstart 13 januari 2003. Tidigare på dagen hade Micke och Lotta Korths samt Kristian Ojala hållit uppvisningar i Sim- & Sporthallen. Helsingborgs Dagblad var där och gjorde ett helsidesreportage om budouppvisningarna (aikido, jujutsu och taido). När taidoträningen startade på kvällen var dojon full.

styrelse
På årsmötet 28 februari bjöds det på japanska snacks, gen-ma-té och efteråt kollade vi på en taidovideo. Följande styrelse valdes, och har under året haft tre möten: Ordförande: Micke Korths Sekreterare: Lotta Korths Kassör: Peter Olsson Suppleanter: Eric Celander och Andreas Nilsson Revisorer: Ulf Karlsson och Björn Jacobson Valberedning: Adam Bogren (ordf.) och Robert Wiksell

marknadsföring
Den massiva marknadsföringen inför första nybörjarstarten (uppvisningsflygblad och affischer över hela Kullabygden, taidofoldrar och -affischer, kultur- & nöjeskalender-införanden, tidningsnotiser och uppvisningar) följdes inför höstterminen upp med uppvisningar på Strandfesten och Kulturnatten. Vid det senare tillfället fick föreningen assistans av tvåfaldiga Europamästaren Kristian Hellberg och Kristian Ojala (båda landslags­kompisar till Micke som tog EM-guld i lagkamp). Till uppvisningarna hade en svart klubb-T-shirt tagits fram. Adam och Eric var musikansvariga. I Kultur och Fritids höstlovsprogram fanns taido med som en prova-på-aktivitet.
...En stor 70x100 ram köptes in för tidningsurklipp om taido och Kullen KIF att hängas upp vid entrén till sporthallen vid nybörjarstart, och därefter i dojon. Under året har Kullen Kampidrottsförening uppmärksammats en hel del i både nationell och lokal press:
3 januari, FIGHTER nr 1/2003 ”Sensei och elev tar taido till Skåne”.
10 januari, Helsingborgs Dagblad ”Nya kampsportare på gång i Höganäs”.
14 januari, Helsingborgs Dagblad ”De slår ett slag för kampsport”.
12 maj, Helsingborgs Dagblad ”Roliga saker att göra under sommarlovet”.
4 juni, Lokaltidningen Höganäs ”Taido på frammarsch i Höganäs”.
12 augusti, Helsingborgs Dagblad ”Taido – mer än bara tävling”.
...Taidon har också fått bra PR genom de externa uppdrag som Micke åtagit sig; friluftsdagar för Jonstorpsskolan samt alla kommunens 9:or. Lotta och Micke har även gästinstruerat på Helsingborgs Sportgymnasium. Höganäs Kultur & Fritid arrangerade som första kommun i Sverige en sommarkurs i taido. I augusti höll Lotta och Micke en instruktörskurs i junior-taido i Uddevalla. Därefter startade Bruksskolan, som första skola i Sverige, junior-taido som elevens val.

representation
Ordförande har representerat föreningen på Svenska Taidoförbundets årsmöte i Jönköping (STF betalade), Skånes Budoförbunds årsmöte i Malmö, Svenska Budoförbundets och karatesektionens årsmöte i Stockholm (SkBF betalade). På EM-banketten knöt Micke och Lotta kontakter för föreningen med utvalda taidoinstruktörer, som Bento, Larm, Itayama och Abe sensei samt Seiken Shukumines dotter Yoriko Kudo. Detta för att vidhålla goda vänskapsband och möjliggöra ett framtida utbyte.

dojon & föreningens materiel
Sju mittsar köptes direkt från SBI (nu har vi tio). Efter förfrågan fick vi ett till skåp i dojon av vaktmästaren. Till Klubbmästerskapet köptes två fina vandringspokaler samt material till domarutrustning in.

läger
Micke deltog på ett Svartbältesläger i Finland samt fem landslagsläger i Uddevalla och Örebro inför (ett efter) taido-EM. Fjorton taidokas från klubben åkte på Københavnstur med tengi-specialträning (volter och annat). Tolv deltagare från klubben var på Påsklägret i Malmö. På Graderingslägret i Höganäs med Ulf Karlsson sensei från Malmö tog 20 medlemmar 6 kyu, första graden blått bälte. Lotta graderade sig till 1 kyu, andra graden brunt bälte, i Malmö dagen efter. Micke var på gensei ryu- och taidoläger i Göteborg. Dit åkte senare Peter, Adam, och Robert på Halloweenläger. Även höstterminen avslutades med ett graderingsläger.

tävlingar
Micke representerade Kullen Kampidrottsförening i Taikeis Öppna Mästerskap. Det blev brons i jissen (kamp) och guld i lagjissen (med Göteborgs lag l). Månaden efter tog han silver i hokei (form) på taido-SM i Göteborg. 30 juli reste Micke och Lotta (på egen bekostnad) till taido-EM i Finland. Arrangemanget inkluderade även internationella vänskapsmästerskap och seminarier. Micke tog EM-guld i lagkamp och representerade även Sverige individuellt i både hokei och jissen, där han kämpade sig till en fjärdeplats. Enligt önskemål avslutades höstterminen med ett klubbmästerskap innan graderings-lägret. I hokei vann Adam före Peter och Robert. I jissen tog istället Peter till slut hem segern före Adam och Philip. Alexander fick domarnas pris ”taido no kokoro”. Alla femton deltagarna kämpade på och visade bra attityd.

sidinnehåll:
>styrelse